zaterdag 24 januari 2009

Winterbreak deel 1

Nog ongeveer 4 uur voordat ik arriveer in Plattsburgh. Met een rustig tempo zie ik de sneeuwlandschappen voorbij komen. Erg mooi, maar ik heb het de afgelopen 9 uur ook al gezien. Reizen met de trein is daarom ook een mooie gelegenheid om die dingen te doen waar je anders nooit tijd voor hebt, of gewoon niet aan denkt: zoals het bijhouden van je weblog.

In een 6 weken lange vakantie kun je veel doen, deze treinreis vormt het einde van die vakantie. Ik zal proberen al mijn belevenissen samen te vatten, zodat jullie ook een beetje kunnen meegenieten van mijn avontuurtjes hier. We gaan verder vanaf mijn laatste update: Na de week waar ik op cereals geleefd had kwamen mijn ouders en broers aan op het vliegveld in Montreal. Hen ophalen was nog een behoorlijke onderneming, omdat de oude tamelijk seniele chauffeur die mijn familie zou halen van het vliegveld niet helemaal begrepen had dat mijn ouders van Montreal opgehaald moesten worden, in plaats van Burlington. Bijna suicidaal rijgedrag volgde.

Uiteraard begon het programma in Plattsburgh. Het had behoorlijk gesneeuwd en het was constant zo’n -15°. Na een vlugge rondleiding op de campus hebben we nog langs andere attracties geweest, zoals de enorme Walmart, onze lounge met spelcomputer, en de Shopping Mall. Het was erg jammer dat zoveel campus-gebouwen gesloten waren, mijn familie heeft bijvoorbeeld niet de fenomenale dininghalls kunnen meemaken. Gelukkig waren de meeste winkeltjes ‘downtown’ wel open, dus daar konden we in ieder geval een middag doorbrengen. Ook hebben we een dagje rondgelopen in Burlington, een schattig stadje aan de andere kant van Lake Champlain, in de staat Vermont.

Na enkele dagen in Plattsburgh doorgebracht te hebben gingen we door naar Boston. De rit had eigenlijk maar enkele uren mogen kosten, maar we zaten midden in een sneeuwstorm en dan is het praktisch onmogelijk sneller te gaan dan 30 mph. Mijn ouders hadden besloten dat we tijdens de vakantie één keer in een heel luxe hotel door zouden brengen, dit was dus in Boston. Helemaal in het centrum van Boston was het hotel. Binnen rook het er naar thee en de liftdeuren leken van goud gemaakt te zijn. De kamers waren erg ruim, en de matrassen waren bijzonder zacht. De volgende ochtend begonnen we met een luxe ontbijt (Als je in een luxe hotel overnacht dan moet je dat ook goed doen natuurlijk).

Vervolgens gingen we het witbesneeuwde Boston in. Eerst hebben we ‘het’ aquarium van Boston bekeken, welke een van de grootste van Amerika schijnt te zijn. Na het aquarium zijn we naar de haven gelopen. Een erg mooie en koude tocht, vooral de haven had iets magisch met alle sneeuw.

Verder hebben we in Boston nog de markt bezocht, een beetje geshopt, en gekeken of we nog langs de Harvard University konden. Helaas kwamen we niet veel verder dan het kopen van een Harvard-shirt van een winkeltje bij het hotel.

Het volgende op de planning was New York city, the big Apple. Door een klein invoerfoutje kwamen we in eerste instantie uit bij een achterwijk die er alles behalve gezellig uit zag. Gelukkig was de Comfort inn waar we uiteindelijk bij uitkwamen prima. Ondertussen was het bijna Kerst, daarom trokken we New York in om een winkeltjes te kijken en eventueel kerstinkopen te doen. Heel New York was in Kerststemming. Vele gebouwen waren versierd met verlichting en ook op straatverlichting was niet bezuinigd. Onder andere hebben we ‘s werelds grootste ‘Macy’s’ gezien. Een gebouw dat een heel straatblok in beslag neemt, en dan 11 verdiepingen hoog. Voor de gein hebben mijn broers en ik van boven naar beneden (bijna) elke verdieping snel afgelopen zonder iets te kopen en zonder te veel stil te staan. Alsnog kostte het ons anderhalf uur om beneden te komen. Leuk detail nog is dat sommige roltrappen gemaakt van hout waren.

Op kerstdag hebben we kerst snel gevierd door allemaal een sok met daarin een aantal kleine cadeautjes open te maken (Yay, sleutelhangers). Ook had de Sinterklaasconcurrent ons een trui of schoenen cadeau gedaan. Omdat het kerst was waren de meeste attracties ook gratis: zo zijn we gratis heen en weer gevaren en hebben we zo het vrijheidsbeeld kunnen zien. De kerstman zelf bestuurde het schip.

Na de rondvaart hebben we een stukje van de kustlijn afgelopen, met uitzicht op het vrijheidsbeeld.

Onze kerstmaaltijd werd genuttigd in een Spaans restaurantje. Verder hebben we nog rondgedwaald in het park op zoek naar eekhoorntjes, een shoppingmall bezocht, en -heel belangrijk- de ‘Bleeckerstreet’ bekeken.

Vooral het eekhoorntjes en vogeltjes voeren werd bijna obsessief.

Je bent niet in New York City geweest als je niet de Empire State building beklimmen hebt. Met kerst stond er een behoorlijke wachtrij, daarom zijn we de tweede kerstdag gegaan. Na een of twee uur wachten waren we dan eindelijk op de top. Het gaf me een beetje het Eiffeltoren gevoel, maar dan zonder het Eiffeltoren gedeelte, en niet in Parijs.. maar in New York.. Ik realiseer me nu dat het een vreemde vergelijking is, maar het komt er op neer dat je een uitstekend uitzicht had. De andere highrise gebouwen leken opeens heel klein. We hadden nog een tas vol souvenirs gekocht voor vrienden en familie, maar die zijn we verloren in de Mc Donalds tijdens de lunch.

Na de Empire state building hebben we ook het beroemde ‘Ground Zero’ bezocht, om te kijken of het al met de bouw opschoot, en om te zien waar de twin towers oorspronkelijk stonden.

Tweede kerstdag staat bekend als drukste dag van het jaar. Mensen gaan massaal shoppen om after-Christmas kortingen te krijgen, en ontevreden mensen kunnen het cadeautje van Santa gewoon omruilen voor een andere. Het resultaat was dat het ongekend druk was in New York.

Tot zo ver de eerste helft van mijn vakantie. Ik laat het even bij deze cliffhanger.

1 opmerking:

Helen zei

hoi Tim,het was gezellig hé.
Wanneer voeg je de rest van de foto's in het stukje dan kan ik het voor oma uitprinten.
x mama