zondag 9 november 2008

Washington trip

Dan nu eindelijk het verslag van de reis naar Washington. Mijn excuses dat het zo lang op zich heeft laten wachten, de afgelopen weken kwam het er niet van. Het vreemde is dat het voelt alsof we de reis vorig weekend gemaakt hebben.

Dat terzijde.

Soms organiseert de school een leuk (gesubsidieerd) reisje. Dit kan pompoenplukken zijn, een dagje Six Flags, enzovoorts. Maar soms zitten er ook ambitieuzere uitjes bij, zoals een trip naar de 'Capital city' tijdens Columbus weekend. 4 Dagen Washington met verblijf in hotel, voor de bescheiden prijs van $150 dollar. Dit konden wij natuurlijk niet weerstaan.

Vrijdag 10 Oktober, 2008
Na een 11 uur lange busreis kwamen we aan in Washington, de reis leek echter langer te duren door de vele slechte films die we gezien hebben. We verbleven in het 'Skyline Capitol' hotel. Een prima plek op loopafstand van de Metro en met uitzicht op 'the capitol'. Ik deelde een kamer met Francisco (een gezette Mexicaan), Rob (een ras-patriot uit Buffalo) en Laurentine (Mijn landgenoot). We waren met een grote groep vrienden, ongeveer de helft van de bus werd erdoor gevuld. Het was een leuke blend van internationals en wat Amerikanen.

Het was een uurtje of 8 dus wij begonnen een zoektocht naar een plek waar we onze buikjes konden vullen. Op honderd meter afstand van het Hotel was een McDonalds. Omdat we meer behoefte hadden aan 'echt' voedsel zijn we eerst gaan zoeken naar een restaurant. Na een half uur de verkeerde kant op te lopen kwamen we in een achterwijk terecht. De zoektocht naar een restaurant liep uit tot niets en uiteindelijk zijn we alsnog uitgekomen bij de McDonalds. Deze avond hebben we voornamelijk de omgeving verkend.

Zaterdag 11 Oktober
Na een prima nachtje slapen begon het echte werk. Hier een foto-rondleiding van wat ik gedaan heb:Het mooie van Washington, is dat alle grote monumenten vlak bij elkaar geplaatst zijn. Voor de eerste dag hadden we de ambitie het hele rijtje af te gaan. Met de Shuttle van het hotel werden we gedropt bij het Washington Monument. Helaas was het gesloten voor bezoekers dus we konden er niet in.

Vanaf het Washingtonmonument kun je de 'World War II memorial' al zien. Dit is misschien wel een van de meest indrukwekkende monumenten die ik ooit gezien heb. Het is een plein, met in het midden fontein. Het geheel is omringd met zuilen, waarbij elke zuil een staat representeert. Aan weerszijden is een 'pacific arch', en achterin een muur met een gouden ster voor elke 100 soldaten die zijn omgekomen tijdens de Tweede Wereldoorlog, in totaal zijn het zo'n 4.000 sterren. Het geheel was erg indrukwekkend.

In het zelfde park was ook het Lincoln monument. Dé plek waar M.L. King ooit zijn beroemde speech gaf. Vooral de amerikanen waren zichtbaar onder de indruk.
Next on the program was het 'Vietnam war monument'. Dit was een lange glanzende muur met alle namen van de slachtoffers. De muur is zo'n 75 meter lang en heeft bijna 60.000 namen. Het was wel indrukwekkend, het feit dat er geen beginnen aan is om alle namen te bekijken maakte me duidelijk hoe enorm groot het verlies was.
Tenslotte was aan de andere zijde van het Lincoln monument nog een memorial voor de 'Korean war'.
We hadden voor voorlopig wel weer genoeg monumenten gezien. Vandaar dat we maar eens langs het witte huis gingen om te kijken of we (toen nog) Bush gedag konden zeggen. We konden echter alleen de achterkant van het Witte huis zien, de voorkant was volledig afgezet. We vermoeden dat George daar een nudisten-feestje hield of iets dergelijks.
Na een snelle lunch verdeelde de groep zich. Ik weet niet zeker wat de anderen deden, maar ik vermoed shoppen. Alex (Amerikaan), Shane (een Brit), Eri (Japans meisje) en ik gingen naar het Natural science museum, waar een 3d film over vreemde vissen op een scherm van 30 bij 20 meter.

De avond gingen we uit. Althans, dat probeerden we. Het bleek onmogelijk een club binnen te komen met 'minderjarigen', in dit geval dus alles onder de 21. We hebben zo'n 2 uur doelloos door Chinatown gelopen. Ons uitgaansavontuur eindigde bij de afhaal chinees.

Zondag 12 Oktober
Zondag ben ik samen met Rob, Francisco(Mexicaan) en Bridey(Australiër) de stad in geweest. we hebben nog wat musea bezocht. Waaronder het luchtvaartsmuseum. Daar waren ook flightsimulatoren. Het was Rob en mij de 8 dollar wel waard om het eens te proberen. Een hele cabine was er voor ingericht, je kon over de kop en de cabine bewoog mee met hoe je stuurde. Ik was piloot, hij mocht schieten op vliegtuigen. Ik bleek weinig talent voor vliegen te hebben. We hingen namelijk vooral op de kop, maar ook dat was de 8 dollar zeker waard.
Die middag werd Bridey ziek, dus we zijn met haar rond een uur of 3 naar het hotel gegaan. Daar mocht ik meedraaien met de typisch Amerikaanse zondagmiddag: American Football kijken! Eigenlijk begreep ik er heel weinig van, het kwam er op neer dat ik moest juigen als Team A de bal ving, en boos moest kijken als Team B de bal kreeg. Juigen mocht eventueel ook als team B de bal liet vallen. Tot zo ver American Football voor beginners.

----vervolg van dit verhaal wordt aan gewerkt. Nu wacht een Spaans examen en nog een werkstuk op me.

1 opmerking:

Helen zei

Ben benieuwd naar het vervolg!
x mama