donderdag 21 augustus 2008

Tim eindelijk in the States


Eenmaal over Lake Champlain waren we op nog geen 5 minuten afstand van de Universiteit. Ik werd afgezet bij de 'kehoe-building'. Eenmaal daar binnen werd ik ontvangen door een groep van mensen, die schijnbaar allemaal onze namen kenden. We moesten nog een formulier invullen, een gek campustelefoontje aanschaffen, en er werden wat grapjes over mijn lengte gemaakt.
Vervolgens werden we naar onze kamers gebracht. De kamer is ongeveer 3 bij 4 meter, en het is de bedoeling dat je er met 2 mensen slaapt =P. Ik slaap op de 6e verdieping en heb een prima uitzicht op een ander campus gebouw, bomen, een beetje bergen, en de Broadstreet. Ik werd begeleid door een Chinese student 'Yang' (maar wiens naam je vreemdgenoeg als 'Fang' schrijft?) en er werd me uitgelegd hoe de sloten werkte, ze zette een voicemail op, en gaf me een tas met overlevingsmiddelen (voornamelijk voedsel). De introductieweek zou de 'Dininghall' 's ochtends nog niet geopend zijn, dus we moesten even zelf voor ontbijt zorgen. In mijn kamer bleek een bed te missen, mijn roommate was nog niet gearriveerd dus het zorgde nog niet voor problemen. De kamers waren nog niet voorzien van dekens, lakens, kussens enzovoort. Dus gingen we (lees: Laurentine, Yang/Fang en ik) om 10 uur 's avonds (Nederlandse tijd 4 uur 's nachts) nog maar langs de Walmart!
Een nogal gezette taxichauffeur die ons vertelde over zijn 16uur lange werkdagen zette ons af bij de Walmart, een gebouw waar onze school met gemak 2 keer in zou passen. Ik keek mijn ogen uit, alleen de voedsel afdeling kon je al in verdwalen, welke slechts een van velen was. Ze hadden er meubels, fietsen, electronica, cosmetica, muziek, kleren, en zo nog veel meer. Alles in abnormale kwantiteiten. De voedsel afdeling had zelden een verpakking dat minder dan een halve kilo woog, maar regelmatig dozen waar een flinke familie een jaar op zou kunnen teren. De toon was wel behoorlijk gezet.
Terug naar de campus om mijn kamer uit te proberen. de volgende ochtend werd ik om half 7 wakker, ik kreeg de avond ervoor de luxaflex niet naar beneden (deze zat vast) dus ik werd gewekt met het ochtendlicht. Ik ben mijn koffer maar gaan uitruimen en heb een beetje rondgelopen in het gebouw, waar ik een piano ontdekte (maar door de idioot vroege tijd nog niet kon gebruiken). Het gebouw is tevens voorzien van een speelruimte (met Pooltafel, airhockey, tafelvoetbal, tafeltennis, tv, en ongelofelijk ingenieuze drankjesautomaten-filmpje volgt nog-).
Toen het wat later was kon ik mijn student pass laten makken, ik sta er op alsof ik moet niezen, maar gelukkig is de foto klein =). Met Laurentine ben ik het terrein een beetje overgelopen, het is enorm en er zijn tientallen gebouwen. Onderweg zijn we vele cliche's tegengekomen. De huizen zijn echt zoals in zo'n Amerikaanse film, dus vervaardigd van hout, met een veranda+schommelstoel, in bomen hangen autobanden. Als mensen dik zijn, zijn ze vaak extreem dik. Er reed een sherrif rond waar schijnbaar iedereen het in zijn broek voor deed, Overal waren brandkranen te vinden, postbodes liepen in zo'n gek kort broekje rond. Ook de maten zijn hier extreem, ik bestelde een koffie en kreeg automatisch een beker van 0,4 liter. Typisch allemaal =P.
Vervolgens hadden we onze eerste lunchervaring. Er zijn ongeveer 4 verschillende ' keukens' die allemaal wat anders aanbieden. Standaard lokt er een fastfoodgedeelte (met een ontzettend lekkere kipburger), maar gelukkig konden wij ook onze buikjes vullen met gezond voedsel. Zo was er een Aziatische keuken, een Italiaanse keuken, en nog een keuken die regular voedsel aanbiedt. Altijd is er wel wat lekkers te vinden =).
De middag kregen we een rondleiding over het terrein. Ik ontmoette mijn groep ontmoette + begeleirders (PJ/peejeeey uit Nepal en Lema van Tanzanie). De international students waren opgedeeld in groepen, en je zou de introductieweek doorbrengen met je groep. Een voor een de gebouwen zijn we afgegaan, het kostte anderhalf uur voordat we het hele terrein af waren. het avondmaal volgde direct. Ze eten hier trouwens erg vroeg. Het is gebruikelijk om 11:30 te lunchen en om 17:00 te lunchen.
Na het avondmaal kregen we in de mogelijkheid om naar de Walmart te gaan, en daar spullen voor je kamer in te slaan. Opnieuw was ik in de walmart en zelfs na een uur rondlopen had ik nog niet in elk gangpad gestaan.
Het is uniek te zien hoe mensen in Amerika anders reageren dan in Nederland/Europa. Ze zijn bij voorbaat al vriendelijk en enthousiast, en als ze eenmaal je naam kennen komen ze elke keer als ze je zien langs om je een handje te schudden en te vragen hoe het gaat. Ik ken al behoorlijk wat mensen en vrienden maken gaat er gemakkelijk.

Het is hier nu 11 uur dus we gaan zo lunchen, en ik moet nog terug lopen naar de Dininghall. Ik gebruik nu een computer van de campus daarom moet er dus nog even gewacht worden tot ik een laptop heb aangeschaft voordat ik foto's en filmpjes kan plaatsen.

Tim

Foto's:

Geen opmerkingen: